Poradenství k systémům managementu
Nové páté vydání ISO 9001 ruší a nahrazuje čtvrté vydání (ISO 9001:2008). Je technickou revizí předchozího vydání ve formě přijetí revidované posloupnosti kapitol/článků, úpravy revidovaných „zásad managementu kvality“ a nových pojmů.
Text byl vypracován s využitím „závazné struktury“ (tj. posloupnost kapitol/článků, společný text a terminologie) uvedené v příloze SL, dodatek 2 směrnic ISO/IEC, část 1, Consolidated ISO Supplement, 2013. Cílem je posílit sladění norem ISO pro systémy managementu a usnadnit jejich implementaci v organizacích, které musí plnit požadavky dvou nebo více takových norem zároveň.
Byla změněna posloupnost kapitol/článků, aby byla v souladu s „Přílohou SL“.
Tento nový harmonizovaný přístup umožňuje doplňování textu specifického pro daný obor (v tomto případě specifického pro kvalitu); tento přístup byl aplikován začleněním:
a) specifických požadavků na systém managementu kvality, které byly považovány za nezbytné pro plnění předmětu normy ISO 9001;
b) textu odrážejícího používání zásad managementu kvality, které tvoří základ norem pro systémy managementu kvality zpracovaných ISO;
c) požadavků a poznámek s cílem vyjasnit a zajistit jednotný výklad a implementaci „společného textu“ v kontextu systému managementu kvality.
· Podnikové a organizační poradenství
o Organizační, procesní a informační analýzy
o Optimalizace procesních a organizačních modelů s cílem zvyšování výkonnosti a snižování nákladů s využitím moderních aplikačních nástrojů
o Nastavení systému měření výkonnosti procesů
o Tvorba podnikatelské, finanční, obchodní nebo organizační strategie
o Vyhledávání potenciálu ke zlepšování
o Detailní analýza výrobních procesů a kvantifikování ztrát v procesech – nastavení podmínek pro zavedení štíhlé výroby
o Podpora a realizace podnikatelských záměrů
o Posuzování energetické náročnosti a energetické audity
· Integrované systémy řízení
o Budování, implementace a správa samostatných a integrovaných systému řízení podle požadavků následujících standardů: ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001, ISO/TS 16949, ISO 27001, C-o-C, ISO 50001 a dalších
o Implementace a správa oborových a národních požadavků, norem a standardů
o Rozvoj a zlepšování standardizovaných systémů řízení
o Návrh struktury řízení dokumentace a záznamů
o Integrace systémů řízení od definice strategie až po závěrečné vyhodnocení
o Implementace modelů trvalého zlepšování v oblasti kvality TQM
o Užití a rozvoj nástrojů na bázi EFQM modelu a národních cen kvality
o Budování a implementace systému řízení kvality ve státní správě a samosprávě podle metodiky CAF
o Interní audity jejich realizace a optimalizace, realizace opatření a změn